Review: The Last Jedi in 4DX bij Kinepolis

Ik was gisteren te gast bij Kinepolis voor een toch wel heel bijzondere première: niet alleen de nieuwste Star Wars kwam voor het eerst op groot scherm, maar ook de nieuwste 4DX zaal & effecten werden voorsteld.

4DX is iets dat al enkele jaren hot is in o.a. Taiwan, maar nu komt ook Kinepolis er mee op de proppen, in Brussel en Antwerpen. Wat is 4DX net? Wel, de gloednieuwe zetels zitten niet alleen comfy, maar bewegen ook mee met de bewegingen in de film. Omhoog, omlaag, trillingen,… maar dat is niet alles. Het 4DX systeem is ook uitgerust met een wind-en regensimulator in de zaal en zetels. Ook zijn er speciale buisjes met lucht achteraan in het kussen die perfect gebruikt worden tijdens bijvoorbeeld actiescènes. Vooraan het scherm zit ook een machine die extra wind, bubbels en mist maakt. Er wordt zelfs met geuren gespeeld.

Ik wist niet goed wat verwachten en dacht meteen aan de SpongeBob 3D attractie uit Walibi 😉 Gelukkig werden mijn verwachtingen meer dan overtroffen. De bewegingen van de zetel waren op bepaalde momenten wel heftig (lees: je mag geen nacho’s met kaussaus mee de zaal in for obvious reasons) maar wel echt heel cool en super goed afgestemd op de bewegingen uit de film. De trillingen en bewegingen van de zetels bouwen mee de spanning op en je beleeft de film oprecht veel intenser. Very. Cool.

Ook de nieuwe Star Wars kon me bekoren. En eerlijk is eerlijk, ik had tot de dag ervoor nog nooit één enkele Star Wars film gezien. Ik keek wel de vorige episode, ‘The Force Awakens’, gewoon zodat ik de verhaallijn kon volgen en wist waaraan ik me kon verwachten. Gelukkig is ‘The Last Jedi’ een stuk spannender & grappiger dan zijn voorganger. Je hoeft dus absoluut geen Star Wars fanaat te zijn om van ‘The Last Jedi’ te genieten. Heel wat coole actiescènes en nieuwe personages, mix dat nog eens met zalig meebewegende zetels & je hebt een perfect night out.

Voor de 4DX ervaring moet je wel naar Brussel of Antwerpen en betaal je 17,65 euro voor je ticket. Niet very budget dus, maar ik zou 4DX wel echt opnieuw doen voor bijvoorbeeld de nieuwe Marvel die er volgend jaar aankomt!

10 thoughts on “Review: The Last Jedi in 4DX bij Kinepolis

1. Huh, wat gaaf! Hier heb ik echt nog niet eerder van gehoord. Lijkt me superleuk, vooral voor een Star Wars film. Ben naar ze allemaal geweest, dus ga ook naar deze natuurlijk. Maar hoogstwaarschijnlijk niet Brussel of Antwerpen haha (jammer!).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *